Dag 7 - Maandag 8 mei 2017 - Reisverslag uit Catania, Italië van Annette Toutenhoofd-van Keulen - WaarBenJij.nu Dag 7 - Maandag 8 mei 2017 - Reisverslag uit Catania, Italië van Annette Toutenhoofd-van Keulen - WaarBenJij.nu

Dag 7 - Maandag 8 mei 2017

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

09 Mei 2017 | Italië, Catania

Dag 7 - Maandag 8 mei 2017
Etna

Helaas was ik niet fit genoeg en ben daarom niet meegegaan naar de Etna. Echt balen, maar gelukkig heb ik deze reis ook grotendeels gemaakt tijdens de promoties samen met Rita. Alhoewel ik hem graag nog weer had meegemaakt samen met de groep. De Etna is werkelijk schitterend om naar toe te gaan. Wanneer de groep terugkomt met hun verhalen weet ik wel waar ze het over hebben. Gelukkig waren Eltje en Giny bereid om wat aantekeningen te maken zodat ik toch een verslag kan maken. Rita heeft het verslag hier en daar nog aangevuld.
Om 6.30 uur kregen we de wake-up-call. Na het ontbijt stond iedereen om 8 uur bij de bus.
5 minuten later vertrok de bus dag ook richting de Etna. Na ongeveer 20 minuten rijden stopten we langs de kant en stapte onze gids, Alida Todaro, bij ons in de bus. Alida is van oorsprong Nederlandse, maar getrouwd met een Siciliaan. Ze spreekt dus perfect Nederlands. En zo werd de reis voortgezet naar de Etna, de grootste nog werkende vulkaan in Europa. De Etna heeft een diameter van 45 km (de grootste krater heeft een doorsnee van 1 km), heeft 350 kraters, vier kraters zijn nog steeds actief en je kunt een bezoek brengen aan 6 kraters. De laatste uitbarsting van de Etna was in maart 2017. De Etna is inmiddels 3.350 meter hoog. Hij groeit de laatste jaren steeds weer een klein beetje door de lava. Maar na een uurtje rijden hadden we de eerste stop. In Zafferana konden we kijken naar een lavastroom uit 1992 die 6 maanden heeft gestroomd en uiteindelijk 1 meter voor een huis tot stilstand komt. Er werd toen gebeden tot de Madonna dat de stroom lava zou stoppen en men zegt dat zij er inderdaad voor gezorgd heeft dat dit gebeurde. Uit dankbaarheid werd er een standbeeld van de Madonna della Provvidenza geplaatst. Deze wordt nog steeds vereert. Iedere tweede zondag van augustus wordt er een feest gehouden ter ere van Deze Madonna. Vlakbij dit standbeeld is nu ook een winkel/proeverij van een bijenhouder.
Hier konden we allerlei soorten honing proeven, maar ook olijven, kaas, pesto, wijn, etc. En dat op de vroege morgen. Vervolgens reden we weer verder naar de Etna. De tocht op zich naar de Etna is al mooi. Het slingert naar boven en onderweg zagen we wijngaarden, olijfbomen en zwarte en roestbruine lavarotsen.We stopten tegen 10.45 uur met de bus in de buurt van de Silvestri zijkrater. Deze ligt op 2000 meter hoogte. Vervolgens is Alida met een groep van 14 personen de kabelbaan ingestapt die hun bracht naar een hoogte van 2.800 meter. Wat een geweldig uitzicht had je vanaf die hoogte. Er lag zelfs nog restant van de eeuwige sneeuw (aan noordkant van de Etna ligt zelfs 10 maanden sneeuw). De rest van de groep is neergestreken op een terras en genoten van koffie met de originele Siciliaanse arancino. Arancino lijkt op een piramidevormige eierbal met rijstragoutvulling. Sommigen namen dit te letterlijk en misten het ei. Om 12.15 uur vervolgende we de busreis. Op weg naar het restaurant voor de lunch in Belpasso. Hier hebben we heerlijk gegeten. Na de lunch vervolgden we onze reis. Alida vertelde dat grote delen van de stad Catania (stad die ligt aan de voet van de Etna) in 1669 onder lava werd bedekt na een grote vulkaanuitbarsting. Hier zijn 25.000 mensen door om het leven gekomen. De lava was afkomstig uit twee relatief kleine kraters (genaamd Monte rossi) aan de voet van Etna. (Hoe lager de kraters zitten hoe groter de explosie van lava wordt.) De twee kraters heten heden ten dage de borsten van Gina Lollobrigida (maar dan wel in in jongere tijden).
Alida gaf aan dat het programma gewijzigd wordt. We gaan niet naar Taormina. Daar is het momenteel topdrukte in verband met de Giro d'Italia en de G7. Er zijn in Taormina drie grote parkeergarages waarvan er nu twee gesloten zijn voor beveiligingsapparatuur G7. Taormina is dus niet bereikbaar. Men stond vorige week al met 18 bussen in rijm Taormina binnen te komen. Dat willen wij niet. Iedere morgen krijgt Alida een telefoontje van burgemeester dat zou ze Taormina willen bezoeken ze een pasje aandoet vragen anders kom je de stad niet in. Dir alles vanwege de beveiliging van de G7. En deze is pas eind mei. Kun je nagaan hoe een bijeenkomst van de G7 wordt beveiligd en hoe vroeg men daar mee begint. Dus geen Taormina maar in plaats daarvan naar de schitterende havenplaats Giardini Naxos. Dit is ook de woonplaats van gids Alida. Een heel mooi dorpje met diverse terrasjes. Heel toeristisch dus. Daar kon iedereen een half uur zijn gang gaan. Rita moest even naar de bank. Aangezien ze na het pinnen grote coupures euro's wilde wisselen in kleinere moest ze de bank binnen. Toen ze op de bel drukte vloog de deur open. Ze schrok ervan en strompelde over de drempel. Ze stond ineens in een glazen koker. Alsof ze in een tijdmachine zat. De deur achter haar schoof dicht en de andere vloog weer open. Toen stond ze in de bank. In haar beste Gronings is het haar gelukt om de eurobiljetten om te wisselen en ging ze weer naar buiten, via de 'tijdscapsule'. Zou ze al denken dat ze er jonger uit kwam te zien na zo'n tijdcapsule, dan had ze het mis. Er heeft geen verandering plaats gevonden. Het was allemaal een hilarisch gezicht en de anderen die buiten op haar tonden te wachten kwamen niet meer bij.
Even later kwam iedereen weer van alle terrassen vandaan en liepen ze naar de bus. Tegen half vier heeft de chauffeur Carmello ons weer naar het hotel gebracht via een schitterende route langs de kust we hadden nog een prachtig uitzicht op het eilandje Isola bella. Dit eiland werd in 1990 gekocht door de regio Sicilië. Het is een beschermd natuurgebied en wordt beheerd door het Wereldnatuurfonds. Het eilandje is de thuisbasis van verschillende soorten vogels en een paar soorten hagedissen. Wil je daar naar toe dan zou men denken dat ze over het water lopen. Waar doet me dat aan denken.... Maar niets in minder waar. Het is een kleine zandweg dus eigenlijk is Isola bella een schiereiland. Uiteindelijk kwamen we om 16.15 uur weer aan bij het hotel. Om 19.30 uur hadden we onze laatste diner van deze reis in het hotel. Rita heeft de laatste instructies voor de volgende morgen gegeven. We kunnen in ieder geval weer lekker lang uitslapen en vliegen 's middags weer terug naar Nederland.
Gelukkig ben ik in de loop van de dag weer opgeknapt. Dankzij een paar colaatjes werd het steeds beter. Deze tip hielp dus echt.
Welterusten en tot morgen.

Groetjes Annette

• 09 Mei 2017 - 09:50

Siny Scholte Aalbes:

En dan zit het er al weer op. Hoe snel gaat dat!
    Mooie verhalen hebben we gelezen en ik kan me indenken hoeveel plezier jullie gehad hebben.
    Dank je wel dat we het mochten meebeleven op afstand

• 09 Mei 2017 - 10:08

Annette Toutenhoofd-van Keulen:

Graag gedaan Siny.

• 09 Mei 2017 - 15:17

Anneke Drenth-van Keulen:

Iedere dag weer nieuwsgierig, naar de belevenissen van jullie bijzondere reis. Ook de foto's laten bijzondere indrukken achter. Een goede reis terug. Rita is dus ook weer een ervaring rijker. Gelukkig, dat je weer beter bent Annette. Bedankt, dat ik mee mocht kijken!