Dag 2 - Woensdag 3 mei 2017 - Reisverslag uit Valletta, Malta van Annette Toutenhoofd-van Keulen - WaarBenJij.nu Dag 2 - Woensdag 3 mei 2017 - Reisverslag uit Valletta, Malta van Annette Toutenhoofd-van Keulen - WaarBenJij.nu

Dag 2 - Woensdag 3 mei 2017

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

03 Mei 2017 | Malta, Valletta

Reisdag 2 - 3 mei 2017
Malta (Sliema-Valetta)

Vanmorgen ging de wake-up-call om 7 uur. Na het wassen, aankleden en ontbijten vertrokken we met de bus om 8.40 uur richting Sliema. Voor deze morgen hadden we gids Dane. We hadden gevraagd om een Nederlandse gids en zouden deze krijgen en waren een beetje ontstemd toen we zagen dat we een Engelsman hadden. Hij praatte perfect Engels en had een Engelse naam. Maar toen Dane in de bus stapte hoorden we hem zeggen: Ik moet even weer omschakelen. Rita en ik keken elkaar verbaasd aan. Toch een gids die Nederlands praat, ons vooroordeel was dus helemaal weg. Bleek hij geboren te zijn in Australië en een Nederlandse moeder te hebben. Hij praatte perfect Nederlands. Volgende keer eerst maar even rustig afwachten voordat we oordelen.
Het was druk op de weg en normaal rij je in een half uur naar Sliema. Vandaag deden we er iets langer over vanwege de drukte en wegwerkzaamheden. Van Dane kregen we onderweg de eerste informatie over het eiland, over de cultuur en de geschiedenis. Hij vertelde ook veel over de geschiedenis van de Maltezer Orde. Hij bleek zelf ook 1 van de nog 100 Ridders te zijn die nog op Malta zijn. De overige Maltezer ridders (totaal ongeveer 13.400) wonen verspreid over de rest van de wereld. In Malta is bijna geen criminaliteit. Er zijn geen zwervers, junks, je ziet bijna geen graffiti. Kinderen kunnen hier vrij beschermend opgevoed worden. Ook gaf Dane aan dat mannen en vrouwen dezelfde rechten hebben, maar de vrouw is toch de chef in met name het huishouden. Maar de man heeft altijd het laatste woord, namelijk 'Ja schatje'. Dit is dus iets wat de vrouwen van onze groep goed in zich hebben opgenomen. Het motto van de Maltezer man is dan ook: Happy wife, happy life. (Ik kon het niet laten om dit toch even op te schrijven.) Malta is een klein eiland van ongeveer 246 km2 en heeft ongeveer 420.000 inwoners. Het heeft Valetta als hoofdstad. Daar gaan we vandaag ook naar toe, maar eerst de haven van Sliema. Hier kwamen we om 9.25 uur aan. We zochten de boot op en gingen aan boord. Om 9.35 uur vertrok de boot uit de haven van Sliema voor een boottocht door de havens. We hadden geluk dat er weinig wind was. Op het stukje open water richting de haven van Valetta was het dus ook nog goed te doen. De golven waren niet echt hoog. We hadden een mooi uitzicht op de stadsmuren, de steden, de forten, de havens met cruiseschepen (wat voel je je dan nietig wanneer je hier langs vaart), de giga-dure boten van welgestelde mensen, de kathedraal, etc. Om 9.40 uur kwamen we aan in de haven van Valetta. Hier zijn we naar de lift gelopen en met de lift naar boven gegaan naar de Upper Barrakka Gardens. Hier konden we genieten van een schitterend uitzicht op de have en even een kopje koffie/thee drinken. Tegen de tijd dat we weer verder wilden gaan richting het centrum, hoorden we dat er om 11.30 uur kanonschoten zouden worden afgevuurd vanaf deze plek. Eigenlijk een vreemde tijd want normaal gesproken is dit dagelijks om 12 en 16 uur. Achter de reden waarom dit vandaag ook plaats vond om 11.30 uur zijn we niet gekomen. Een enkele keer gebeurt dit vaker. Vervolgens zijn we van de Upper Barrakka Gardens rustig aan gaan lopen richting het restaurant waar we vandaag gingen lunchen. Van 12-13 uur hebben we geluncht en zijn daarna weer terug richting het centrum gelopen. Van 13.15-13.45 uur hadden we even vrij om te wandelen, winkelen, terrasje pakken, etc. Dit omdat er een wisseling van de gids plaats vond. Dane ging op weg naar een andere groep, en Daniëlle zou om 13.45 uur bij ons komen. Ze zou uitkijken naar de inmiddels beroemde oranje vlag zodat ze wist waar de groep was. Een herkenningspunt voor haar, maar normaal gesproken voor de groep. Toen Daniëlle er was zijn we naar St. Johns Co Kathedraal gelopen. Een kerk die gebouwd is in de 16e eeuw en gewijd is aan Johannes de Doper. Een kerk die er aan de buitenkant saai en eenvoudig uit ziet, maar aan de binnenkant gigantisch verfraaid is. Een rijk versierde kerk van de Orde van Malta. Met beschilderingen, kapellen, gebeeldhouwde muren, beeldhouwwerken, etc. Ook hangen hier twee beroemde schilderijen van Caravaggio (de onthoofding van Johannes de Doper en de heilige Hiëronymus aan zijn schrijftafel). Na het bezoek aan deze kathedraal zijn Wim en Riet met een Electric Cab alvast vooruit gegaan naar de Malta Experience. Hier zouden ze wachten tot de groep zich bij hun zou voegen. De rest van de groep ging naar de St. Paul's Shipwreck Church (Kerk van de Schipbreuk). Je zou hier normaal gesproken zomaar aan voorbij lopen. De ingang lijkt op de deur van een huis. Maar als je eenmaal binnen bent ontdek je als je even door loopt naar achteren een prachtige kerk. Het is een van de oudste kerken van Malta. Hier toont men achter het glas twee relikwieën van Paulus, een botje van zijn polsgewricht en een stuk van de stenen zuil waarop Paulus volgens de legende in Rome zou zijn onthoofd. Ook was er nog een beroemd, kleurrijk beeld van Paulus. Het is gemaakt van hout, maar helaas heel uitbundig beschilderd met goud en glitter. Na een bezoek aan deze kerk liepen ook wij richting The Malta Experience. Hier konden we nog even iets drinken voordat we richting de film gingen. The Malta Experience is een kennismaking met de bewogen en rijke geschiedenis van Malta. Om 17 uur waren we terug bij de bus en vertrokken we richting het hotel. We waren om 17.45 uur terug. Daarna kon iedereen zijn gang gaan en eten op het tijdstip dat men zelf wilde. Het is in zo'n hotel heel moeilijk om bij elkaar te zitten. Sierd, Rita, Eltje en Annette zijn voor het eten nog even naar de Engelse Pub gelopen en hebben daar onder het genot van een drankje de eerste helft gekeken van Ajax-Olympic Lyon. (Uiteindelijk 4-1 geworden). Na het eten zijn de mannen nog weer richting de tv gelopen voor de volgende wedstrijd. Rita en ik zijn naar de kamer gegaan om onze administratie bij te werken en deze blog af te maken en te plaatsen.
Voor vandaag zit het er weer op. We hebben een schitterende dag gehad op een zonovergoten Malta. Het was vandaag ongeveer 25 graden en de eerste bruin/rode kleur zit op onze huid.
Tot morgen.

Groetjes Annette

• 04 Mei 2017 - 14:40

Truus Reckers:

Leuk gedaan Annet !! Groetjes aan allemaal.