Dag 3 - Donderdag 4 mei 2017 - Reisverslag uit Mdina, Malta van Annette Toutenhoofd-van Keulen - WaarBenJij.nu Dag 3 - Donderdag 4 mei 2017 - Reisverslag uit Mdina, Malta van Annette Toutenhoofd-van Keulen - WaarBenJij.nu

Dag 3 - Donderdag 4 mei 2017

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

04 Mei 2017 | Malta, Mdina

Dag 3 - Donderdag 4 mei 2017
M'dina - Rabbat - Mosta

Ook vandaag was de wake-up-call weer om 7 uur. Na hetzelfde ritueel zaten we om 8.30 uur weer in de bus. Het beloofde een warme dag te worden. 26 graden in de schaduw. (Hoe vervelend...)
Vandaag hadden we weer een andere bus en buschauffeur. Deze kwam speciaal voor ons uit Gozo. Er liggen op dit moment zeer veel cruiseschepen in de haven van Valetta en het is daar wisseldag. Duizenden mensen gaan van boord en vliegen terug naar huis en nieuwe schepelingen komen aan op het vliegveld. Voor hun zijn bijna alle bussen op Malta gereserveerd. Maar niet minder getreurd. We hadden een mooie bus en een leuke buschauffeur.
We vertrokken vandaag zonder Wim en Riet (zij bleven vandaag bij het hotel) naar het haventje in San Pawl. Om 8.50 uur vertrokken we per luzzu naar St. Pauls Island. Een luzzu is een boot geschilderd in mooie felle kleuren. Blauw staat voor water, geel voor de zon, groen voor het gewas en rood voor de aarde. Aan de voorkant van de boot zijn twee ogen geschilderd. Men gelooft dat deze ogen je beschermen op het water. Voor sommigen is het echt een overwinning om (weer) op een boot te stappen. Maar gelukkig is het water heel erg rustig dus weinig deining in het water. Aangekomen op St. Pauls Island zijn we al wandelend naar het monument van Paulus gelopen. Men weet niet precies op welke plaats op het Malta Paulus schipbreuk heeft geleden en aan land is gekomen, maar het vermoeden is op deze plek. Vandaar dat men hier het monument ter nagedachtenis aan Paulus heeft geplaatst. Op dit eiland kan het soms spoken vwb de wind. Windkracht 8 is dan heel gewoon. Af en toe mist Paulus dan ook een vinger en wordt dat weer gerestaureerd. Maar vandaag hadden we daar absoluut geen last van. Na de bezichtiging en wat wetenswaardigheden gehoord te hebben van onze gids Daniëlle liepen we weer rustig naar de luzzu. We hadden een goede schipper. Hij voer de luzzu tijdens de terugtocht langs de rotsen. Zo konden we duidelijk het koraal op de rotswanden zien in een azuurblauwe zee. Schitterend! Wat een helder water had je daar. Een hele mooie toegift van de schipper. Nadat we weer aan land waren vertrok de bus om 9.55 uur richting Mdina. Mdina is de oude hoofdstad van Malta. Eeuwen geleden ontdekte men een stad onder de grond, Melita genaamd. Deze is waarschijnlijk bedolven tijdens een aardbeving. Op een gedeelte van de restanten van deze oude ondergrondse stad hebben ze weer een stad gebouw, genaamd Mdina. Een echte vestingstad. Onderweg hebben we nog even een fotostop gemaakt om aan de kant van de weg een foto te kunnen maken van deze oude stad met vestingmuur en zicht op de kathedraal. Om 10.20 uur kwamen we aan. Deze stad heeft smalle straten en deze straten zijn nooit langer dan 90 stappen. Je kunt vervolgens alleen naar links of rechts. Dit is destijds zo gebouwd om te kunnen ontsnappen aan een pijl en boog. Een pijl kon men vroeger max 90 stappen ver wegschieten. Maar ondanks dat dit veilig lijkt kan het ook gebeuren dat er iemand om het hoekje stond die je een klap op je kop gaf. Het had dus voor- en nadelen. Op Malta zijn nog een aantal kloosters en in Mdina staat oa een benedictijnenklooster. De jongste non in dit klooster is 27 jaar. Totaal zijn er nog 90 nonnen op Malta. Na een koffiepauze te hebben gehad verzamelden we ons weer om 11.45 uur bij de kathedraal. Dit is de enige kathedraal op Malta. Die van gisteren was geen echte kathedraal maar een co-kathedraal. Er kan namelijk maar één kathedraal op Malta zijn. We hebben een bezoek gebracht aan deze kathedraal. In deze kathedraal worden nog steeds kardinalen en bisschoppen begraven. De laatste die in de kerk begraven is was de bisschop die vorige jaar eind maart is overleden. Onlangs is het 'graf' bedekt met een grafsteen waar onder andere zijn (bisschops)wapen op staat, zijn geboorte en sterfdatum en de periode dat hij bisschop was (van 1976 t/m 2006). Via de Griekse poort hebben we Mdina verlaten en liepen we Rabat in. Rabat is gebouwd op de overige restanten van de opgegraven stad. Van 12.30-13.30 uur hadden we weer een heerlijke lunch in Rabat. Daarna liepen we verder door Rabat naar de St. Pauls grotten. Hier aangekomen hebben we gevraagd of de groep plaats wilde nemen op de marmeren trap onder in de grot. Het is vandaag dodenherdenking en dit wilden wij niet ongemerkt voorbij laten gaan. Op Malta wordt dodenherdenking herdacht op de 2e zondag in november. Dan herdenken zij de doden van de WO I en WO II. Vanavond om 20 uur is het niet mogelijk om 2 minuten stilte te houden, daarom hebben we dit gedaan in de grot van Paulus. Het thema van de dodenherdenking van dit jaar is: Geef vrijheid door! Het Nationaal Comité 4 en 5 mei nodigt ieder jaar een auteur uit om op basis van het meerjarenthema de jaarthematekst te schrijven. Elsevier-hoofdredacteur Arendo Joustra heeft dit jaar de jaarthematekst geschreven. Deze tekst is voorgelezen door Hillie. Vervolgens heeft Gini een gedachte gelezen die aansloot op dit thema. Aansluitend hebben we 2 minuten stilte in acht genomen om onze dierbare overledenen te herdenken. Daarna kon men de grot nog even verder bekijken en zijn we naar de catacomben gelopen waar Paulus enkele maanden na zijn schipbreuk verbleef. Deze catacomben hebben een gangenstelsel onder Rabat van totaal 2.200 m2 en er zijn totaal 900 graven van ongeveer 300 na Christus gevonden.
Om 15 uur waren we weer bij de bus en vertrokken we naar Mosta. Onderweg zijn we nog even gestopt bij een kapelletje. Hier had je weer een prachtig uitzicht over het landschap en de zee. Ook verkocht men hier overheerlijke aardbeien. Men had zichzelf al lekker gemaakt in de bus en dus werden er gretig aardbeien afgenomen van de verkopers. Voordat we de bus weer in gingen had niemand meer een aardbei over. Om 15.45 uur kwamen we in Mosta aan. Hier staat een kerk die gewijd is aan Maria Hemelvaart. Deze kerk lijkt veel op het panthenon in Rome en men heeft er 27 jaar over gedaan om deze kerk te bouwen. De kerk was in 1860 klaar. Het is de derde grootste koepelkerk in de wereld. De grootste staat in Rome, de tweede in Istanbul en de derde in Mosta. Het is een ronde kerk met 12 zuilen aan de voorkant. In deze kerk passen 10.000 mensen in als ze blijven staan. Op 9 april 1943 werden er drie bommen afgevuurd richting Mosta. Één bom is via het dak de koepelkerk binnen gekomen. Wonder boven wonder ging deze bom niet af. Er zaten op dat moment 300 mensen in de kerk te wachten tot de viering begon. Niemand is gewond geraakt. Een replica van deze bom is nog te zien en staat voor de sacristie. We hebben tijd gekregen om deze kerk te bezichtigen, een kaarsje op te steken, de replica te bezichtigen, etc. Om 16.15 uur zijn we weer vertrokken naar ons hotel alwaar we om 16.35 uur aankwamen. Daarna kon iedereen nog even doen wat men wilde voordat we weer aanschoven aan het diner.
De beloofde temperatuur van 26 graden hebben we vandaag inderdaad gehad. Men belooft dat het morgen nog een graad warmer wordt dus we zullen zien.
Welterusten en tot morgen.

Groetjes Annette

• 05 Mei 2017 - 08:12

Klaas En Margriet Withaar :

Hallo allemaal,
    Volgens ons hebben jullie tot nu toe een geweldige reis gemaakt.
    Veel gezien, prachtig weer.Schitterend eiland.
    We wensen jullie nog een heel goede reis, veel plezier en genieten hoor!!!
    Het is hier 11 graden en bewolkt met hier en daar een bui.
    Een hartelijke groet,
    Klaas en Margriet Withaar

• 05 Mei 2017 - 10:23

Ria Van Der Stam:

Geweldig om alles zo mee te kunnen lezen! Ik gedachten reis ik met jullie mee......Vrde en alle goeds!

• 05 Mei 2017 - 18:09

Siny Scholte Aalbes:

Weer veel interessante verhalen. En prachtige omgeving blijkt uit jullie verhalen.
    Geniet er van.
    Lieve groeten aan iedereen

• 05 Mei 2017 - 22:11

ANNEKE DRENTH:

IK ZIE JULLIE ECHT GENIETEN. EN......WAT EEN LEKKERE TEMPERATUUR! WAT ZIEN JULLIE VEEL EN KUNNEN WIJ VAN DIT MOOIS MEE GENIETEN. WAT GOED, OM ZO 2 MINUTEN STILTE VOOR AL DIE OORLOGSLACHTOFFERS TE HOUDEN. IN 2015 KON PASTOR RIA DIT NOG VERZORGEN'
    HARTELIJKE GROETEN.