Dag 4 - Vrijdag 5 mei 2017 - Reisverslag uit Marsaxlokk, Malta van Annette Toutenhoofd-van Keulen - WaarBenJij.nu Dag 4 - Vrijdag 5 mei 2017 - Reisverslag uit Marsaxlokk, Malta van Annette Toutenhoofd-van Keulen - WaarBenJij.nu

Dag 4 - Vrijdag 5 mei 2017

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

05 Mei 2017 | Malta, Marsaxlokk

Dag 4 - Vrijdag 5 mei 2017
Blauwe grotten - Marsaxlokk - Ta Qali

Nog even een terugblik op gisteravond. Ik had mijn blog nog maar net geplaatst tegen 23.30 uur toen het ineens donker werd. Bleek de stroom te zijn uitgevallen. Ik was blij dat ik mijn blog nog net op tijd had kunnen plaatsen. Overdag noteer ik wat aantekeningen in een schrijfblok en typ dit 's avonds uit. Lezen in het donker wordt dan wel erg lastig. Ik had dus geluk en Sierd, Eltje en Berend ook bleek later. Zij waren samen met Bennie aan het kaarten geweest. Toen ze naar de kamer gingen namen zij een andere lift dan Bennie. Voor Bennie was het handig om de eerste lift te nemen die ze tegen kwamen. De andere drie moesten nog een stukje lopen. Dat was hun geluk. Op weg naar de andere lift viel het stroom uit. Voor hun dus een geluk dat ze nog niet in de lift zaten, maar voor Bennie was dit dus anders. Hij was net in de lift gestapt toen het stroom uitviel. En zat dus vast. Het duurde heel even voordat de noodaggregaat ingeschakeld werd. Gelukkig heeft Bennie maar heel even vast gezeten. Met het inschakelen van de aggregaat ging ineens ook een lamp in de badkamer branden. Dit heeft het hotel dus goed geregeld. Je zit niet helemaal in het donker. We zijn gaan slapen en tegen 1 uur schrok ik wakker. Alle lampen gingen aan en zelfs de televisie die we tijdens een vakantie nooit aan hebben. Ik ben het bed uit gegaan en heb alle lampen weer uit gedaan. Het was even zoeken naar het 'uit-knopje' van de TV zat, maar deze heb ik gelukkig gevonden. Met mij waren er nog een aantal die ineens rechtop in bed zaten. Sommigen hadden niet in de gaten wat er aan de hand was omdat zij al voor 23.30 uur lagen te slapen. Dat lijkt me dan ook een heel vreemde ervaring. Maar uiteindelijk heeft iedereen goed kunnen slapen tot de wake-up-call om 7 uur.

Tijdens het ontbijt had Eltje nog een mooie stunt. Hij begon zoals iedere morgen met een kommetje yoghurt met muesli en als het aanwezig is ook honing. Hij roerde dit alles door elkaar en nam een hap. En wat er toen gebeurde..... Een aantal die zijn gezicht zagen begonnen hard te lachen. Eltje had een hele vreemde gezichtsuitdrukking. Wat bleek... het was geen yoghurt maar mayonaise waar hij de muesli door heen heeft geroerd. Dat verklaarde achteraf ook het gezicht van een vrouw die hem nogal vreemd aan zat te kijken toen hij mayonaise op de muesli schepte. Ik hoop voor haar dat ze dit niet ook een keer gaat uitproberen. Uiteindelijk heeft Eltje toch nog een fatsoenlijk ontbijt gehad.

Tegen 8.30 uur was iedereen deze morgen weer bij de bus en konden we weer vertrekken. De bus wordt steeds luxer. We hadden nu zelfs water en WiFi aan boord. Dit keer gingen we richting de blauwe grotten. Bij goed weer zouden we per luzzu naar de blauwe grotten gaan. Maar helaas, de zon was er wel (het zou vandaag weer 26 graden zijn) maar de wind kwam uit het zuiden en daardoor was er een behoorlijke onderstroming. Het was te gevaarlijk om op deze kleine bootjes te stappen. Tegen 9.10 uur waren we bij de blauwe grotten en hebben deze van bovenaf kunnen aanschouwen. Toen we even verder reden en de plek zagen waar normaal gesproken de bootjes liggen, begrepen we inderdaad dat het te onveilig was. We hebben daar heerlijk genoten van het uitzicht, even rondgewandeld en een aantal dames (ja, ja, ik ook) hebben een hoed gekocht. We wilden niet bij de mannen achterblijven die gisteren in Rabat al een pet hadden gekocht. Grapje hoor, maar je merkt dat de zon behoorlijk brand op je hoofdhuid en om een zonnesteek te voorkomen, kun je je er beter beschermen tegen de zon. Een viertal mannen (de kaarters van gisteravond) zien toch ook totaal geen gevaar. Bij de baai waar de bootjes normaal gesproken liggen gingen deze vier een trap af naar beneden en liepen vlak langs de rotswand en het onstuimige water. Dat ze met een golf meegesleurd konden worden hadden ze blijkbaar niet in de gaten. Het kan ook zijn dat de oude visserman die wat hoger op de rotsen zat alleen ons als vrouwen heeft gewaarschuwd, maar dat geloof ik niet. Hij verklaarde de vier mannen voor gek dat ze daar liepen. Een paar weken geleden was er iemand door een golf gegrepen en het water ingesleurd. Deze onverantwoordelijkheid hebben ze natuurlijk naderhand te horen gekregen van de leiding. Even een standje van ons. Maar gelukkig is alles goedgedaan maar helaas zien ze nu nog steeds niet in wat ze verkeerd hebben gedaan. (Wat een zelfvertrouwen, er gebeurt hun toch niets.)
Om 10 uur reed de bus verder richting Marsaxlokk. Een heel mooi vissersdorp. Hier kregen we gelegenheid om een kop koffie te drinken, de parochiekerk te bezichtigen, wandelen over de markt, etc. Om 11.20 uur vertrok de bus weer en nu richting Marsaskala. Hier zijn we gaan lunchen. Een mooi dorpje en het restaurant was gelegen aan een baai. We hadden dus een mooi uitzicht. Ook hier hebben we weer heerlijk gegeten. Na het eten konden we nog even uitwaaien. Wat een wind stond daar. Uiteindelijk zijn we weer om 13 uur vertrokken naar Centraal Malta. We gingen een bezoek brengen aan Ta' Qali. Dit is een rustiek dorpje waar handwerkslieden op traditionele wijze verschillende ambachten uitoefenen. We begonnen bij een glasblazerij. Wat een hitte binnen, maar een mooi gezicht hoe ze voorwerpen van glas kunnen blazen. En natuurlijk hoort daar ook nog een winkeltje bij waar je eventueel iets kon kopen. Daarna zijn we doorgereden naar een winkel waar ze sieraden verkochten maar ook lieten zien op welke wijze je filigraan sieraden maakt. Daarna kon je nog verder door het dorp wandelen. Dit waren niet de enige twee ambachten in het dorp, je kon ook kijken naar het pottenbakken, beeldhouwen, verwerken van edelstenen, etc. Een mooie dorpje om even te wandelen en alles te bezichtigen. Om 14.30 uur zijn we verder gereden want we moesten om 15 uur bij de wijnproeverij zijn. Deze was ook in Ta' Qali. We reden naar het landgoed Meridiana waar uitstekende wijnen worden gemaakt. Men gaat daar voor de kwaliteit en niet voor de kwantiteit. We hebben eerst uitleg gehad over het ontstaan van het landgoed. Deze bestaat sinds 1994. Ze hebben 19 ha land met allerlei verschillende soorten druiven en er zijn ook nog boeren die druiven voor hun verbouwen. Alle druiven waar ze wijn van maken zijn afkomstig uit Malta. Ze maken verschillende soorten rode en witte wijnen, rosé, af en toe een jaar muskaat en tot voor kort ook een soort kruidenbitter (gemaakt van johannesbrood oftewel carob). We hebben de ruimte bekeken waar de druiven gefermenteerd worden en de kelder waar de druiven rijpen in eikenhouten vaten. Daarna hebben we een overheerlijke witte wijn geproefd (Astarte - vermentino) en een rode wijn Melqart (70% cabernet sauvignon/30% merlot) gemengd. Dit onder genot van speciale Maltezer crackers en 2 soorten geitenkaas. Nadat een aantal nog een flesje wijn/kruidenbitter heeft gekocht zijn we om 16 uur weer vertrokken richting ons hotel. We kwamen om 16.30 uur aan. Het was weer een mooie warme dag. We hebben veel gezien van Malta en gehoord over Malta. We reden al snel over smalle weggetjes, langs gebieden waar landbouw was, waar veel industrie was en langs steengroeven. En natuurlijk hadden we af en toe een schitterend uitzicht over de rotsen, kliffen en de zee. Na het diner zijn Rita en ik nog even gaan wandelen. Om 20.45 uur was het nog steeds 23 graden. Morgen beloofd het nog weer iets warmer te worden. We gaan dan naar het eiland Gozo. Zou mooi zijn dat het daar ietsjes waait, maar ja, ik moet niet zeuren. We hebben wilden graag mooi weer en dat hebben we nu.
Welterusten alvast en tot morgen.

Groetjes Annette