Dag 5 - Zaterdag 6 mei 2017 - Reisverslag uit Gozo, Malta van Annette Toutenhoofd-van Keulen - WaarBenJij.nu Dag 5 - Zaterdag 6 mei 2017 - Reisverslag uit Gozo, Malta van Annette Toutenhoofd-van Keulen - WaarBenJij.nu

Dag 5 - Zaterdag 6 mei 2017

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

06 Mei 2017 | Malta, Gozo

Dag 5 - Zaterdag 6 mei 2017
Gozo

Vandaag ging de wekker een half uur eerder dan normaal, om 6.30 uur dus. De bus vertrekt om 8 uur en zo proberen we de eerste boot naar Gozo te nemen. Het vertrek was mooi op tijd. We vertrokken exact om 8 uur. Dit keer ging de reis door het noordelijke gedeelte van Malta. Een glooiend landschap met veel rotsen en dus weinig huizen. In dit gedeelte zie je de meeste zandstranden oa in Golden Bay. We reden langs mooie gekleurde huisjes. Dit wordt Popeye Village genoemd. Hier zijn de opnames geweest van de levende film van Popeye met Robin Williams. Om 8.25 uur waren we bij de haven. Mooi op tijd. We waren de tweede groep die in de rij stond. Binnen 5 minuten stonden er 250 mensen (=5 bussen) achter ons. En daarna natuurlijk nog veel meer mensen die zich aansloten. Er kunnen 800 personen op de boot en 100 auto's. Na 20 minuten wachten konden we de boot op. Om 9.05 vertrok de boot. We hebben heerlijk op het zonnedek gezeten. De boot meerde om 9.25 uur aan in Gozo. Het eiland dat samen met Comino (hier wonen maar 4 mensen) en Malta de republiek Malta vormen. Om 9.40 uur vertrokken we met de bus uit de haven. Op Gozo wonen maar 38.000 inwoners en heeft slechts 13 dorpen. Het eiland is ongeveer 15 km lang en 7 kilometer breed. Ieder dorp heeft, net als op Malta, een eigen Parochiekerk. Wat opviel was dat de ene kerk nog groter is dan de andere. Echt ongelooflijk. Alle kerken worden onderhouden door de eigen parochianen. Er was zelf een hele grote parochiekerk voor maar 3000 mensen. Ongelooflijk dat zij zo'n grote kerk kunnen bouwen en onderhouden. En dan te bedenken dat hun jaarinkomen ongeveer 12.000 euro is. Ook Gozo heeft een eigen ziekenhuis, alle scholen zijn aanwezig behalve de universiteit. Velen die in Gozo wonen maken iedere dag de oversteek naar Malta om daar te werken. Wij zijn op weg gegaan naar de kerk van Ta' Pinu. Het is een basiliek die eigenlijk van niemand is. Hij wordt onderhouden door de giften die men krijgt. Om 10.10 uur kwamen we daar aan. Het klooster ligt boven op een grote heuvel en van daaruit heb je een schitterend uitzicht over het eiland. Ta' Pinu is een bedevaartplaats op Gozo. Volgens de overlevering zou daar enkele malen een mirakel hebben voltrokken. Twee mensen hebben in 1883 onafhankelijk van elkaar een vrouwenstem gehoord die hun vertelde dat ze naar de kapel moeten gaan die daar destijds stond. Tegen de vrouw werd gezegd dat ze naar de kapel moest gaan omdat het een jaar zou duren voordat ze daar de kans weer voor kreeg. Kort daarop werd ze ziek en was ze inderdaad 1 jaar niet in staar de kapel te bezoeken. Toen ze daarover praatte met een vriend vertelde hij dat hij iets soortgelijks mee heeft gemaakt. Een stem had hem opgeroepen om gebeden op te zeggen. Kort hierna genas zijn moeder plotseling op onverklaarbare wijze van een ziekte. Ze concludeerden dat dit een stem uit de hemel moest zijn geweest. Toen dit bekend werd, werd het een bedevaartsoord. In de kerk zijn twee ruimte waar allerlei voto-bedankjes voor Maria worden bewaard nadat men gebeden heeft tot de Madonna van Ta' Pinu. De gekste dingen zijn hier te zien. Er liggen houten krukken, corsetten, helmen. Op vele kaarten die er hangen is te lezen waarom ze Maria bedanken; voor herstel na een ernstig ongeluk, voor het alsnog krijgen van een baby (er hingen veel doopjurken), voor herstel na een ernstig ongeluk of ziekte, etc. Heel bijzonder. Om 10.40 uur zijn we weer verder gereden richting de Azure Window. Dit was een gat in de kliffen van de Dwejra Bay. Het had de naam te danken aan de azuurblauwe zee en het gat dat in de rots zat. Deze leek op een raam. Helaas is de Azure Window er niet meer. Op 8 maart 2017 was er een hevige storm op Gozo. 's Morgens om half tien stortte de ongeveer 50 meter rotsformatie volledig in. Het enige dat nu nog te zien is, is een lichtblauwe vlek in het water. Eens zou dit ooit gebeuren, dat wist men, maar niet dat dit al zo snel plaats zou vinden. We zijn met de bootjes naar de plek gevaren. Ondanks dat we de Azure Window niet meer konden zien, was het een mooie boottocht. De boot voer ook heel dicht langs de rotsen zodat wij ook het koraal konden zien. Na ook nog even rond gelopen te hebben zijn we om 11.35 uur weer verder gereden. Onderweg hadden we uitzicht op de fungus rock. Een eiland waar medicinale paddestoelen groeien. We zijn doorgereden naar Rabat. Hier brachten we een bezoek aan de citadel. Een groot gedeelte van de resten zijn bewaard gebleven. Recent is de citadel gerestaureerd. We konden rondom de citadel lopen en van daaruit had je een mooi zicht over het eiland. Om 12.45 uur zou Daniëlle weer beneden bij de parasols staan op het marktplein zodat ze met ons mee liep naar de bus. Ze hoefde niet op ons te wachten. We waren na het bezichtigen van de citadel met de hele groep neergestreken op een terras en hadden ons wat drinken gekocht. Sierd en Eltje waren na de citadel even naar een proeverij gelopen. Rita bestelde alvast een biertje voor hun, een large. Hilariteit alom toen de ober het bier bracht. Het bleken pullen te zijn van 1 liter bier. Dat had niemand verwacht. Sierd en Eltje al helemaal niet. We zijn naar de bus gelopen en gingen om 13.05 uur weer verder met de bus. Op naar de Xlendi Baai voor een fotoshoot. Je hebt daar een prachtig uitzicht op de rotsen en kliffen. Daarna zijn we doorgereden naar ons lunchadres waar we tegen 13.40 uur aankwamen. Ook dit was weer een restaurant met een prachtig uitzicht op het landschap en op de de zee. Het eten was ook daar weer heerlijk. Om 14.55 reden we weer verder, op weg naar de Ggantija tempels. Ze dateren uit de periode van ongeveer 3600 voor Christus en is daarmee de oudste ter wereld. In de tweede helft van de 19 e eeuw zijn ze opgegraven. Je merkt nu dat het klimaat invloed heeft op de stenen. Dat is de reden dat de opgravingen van de tempel wordt ondersteund door steigers. Men heeft ook catacomben gevonden in de buurt van deze tempels. Hier lagen nog menselijke botten in. Uiteindelijk zijn we om 15.45 uur weer op weg gegaan naar de haven, alwaar we om 16.00 uur aankwamen. We werden verzocht dicht bij elkaar te blijven als groep en er geen anderen tussen te laten. Je hebt anders kans als het erg druk is (en dat was het vandaag) dat de groep niet gelijktijdig de boot op kan. Wij kwamen er als groep gelukkig in zijn geheel doorheen, maar er zijn mensen geweest die moesten wachten op de volgende boot. Tegen 17 uur meerde de boot weer aan op Malta. En we waren uiteindelijk om 17.50 uur weer terug in het hotel. Ook vandaag was het weer erg leuk. We hebben weer veel gehoord over de cultuur en de geschiedenis van Malta. Iedere dag weer een ander onderwerp dus het blijft boeien. Een zeer geslaagde dag.
Ik heb gelukkig al een klein stukje kunnen schrijven vanmorgen toen we moeten wachten op de boot. Ik heb het geluk dat ik de blog een uurtje eerder kan plaatsen dan voorgaande dagen. Moet ook wel want morgenvroeg is om 3.30 uur al de wake-up-call. We vertrekken al om 4.30 uur uit ons hotel.
Welterusten en tot morgen.

Groetjes Annette